داروی تزریقی کاهنده ی کلسترول برای بیماران مبتلا به دیابت که یک حمله قلبی را تجربه کرده اند توصیه می شود

1جولای 2019 - تزریق منظم یک داروی کاهنده ی کلسترول می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در بیماران مبتلا به دیابت را که اخیرا حمله قلبی داشته اند، کاهش دهد .این یافته ها حاصل آزمایش بر روی تقریبا 19 هزار نفر است که اخیر حمله قلبی را تجربه کرده یا دارای آنژین ناپایدار بوده و یا تحت درمان با بالاترین دوز از داروهای استاتین بودند.

محققان دریافتند که سطح کلسترول و میزان خطر بروز یک حمله قلبی دیگر، در بیمارانی که دو تزریق ماهانه از یک داروی تزریقی کاهنده کلسترول به نام alirocumab را دریافت می کنند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

دانشمندان به رهبری کالج امپریال لندن بر اساس آخرین تجزیه و تحلیل اعلام کردند: داروی تزریقی آلیروکوماب می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت، که اخیرا یک حمله ی قلبی را تجربه کرده اند، در مقایسه به افراد غیر دیابتی، سود بیشتری داشته باشد.

سطح بالای کلسترولLDL (به اصطلاح "کلسترول بد") در خون یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی عروقی است. اما خطر حوادث قلبی عروقی، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی، در بیماران مبتلا به دیابت، دو برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است. محققان می گویند تزریق داروی alirocumab با کاهش سطح کلسترول LDLاین خطر را کاهش می دهد.

یافته های این تحقیق که در مجله Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است، می تواند بر دستورالعمل های فعلی برای استفاده از داروهای کاهنده ی کلسترول که از مداخلات تهاجمی تر برای کاهش میزان کلسترول در افراد مبتلا به دیابت پس از حمله قلبی حمایت می کنند، تاثیر گذارد.

محققان می گویند یک سوم از بیمارانی که حمله قلبی را تجربه می کنند به دیابت مبتلا هستند، بنابراین شناسایی این گروه از بیماران که ممکن است از کاهش شدیدتر کلسترول LDL، بوسیله ی تزریق این دارو منتفع شوند، بسیار آسان است.

داروی Alirocumab یک آنتی بادی منوکلونال است که برای استفاده ی بیماران در سراسر جهان مجاز است. این دارو متعلق به یک گروه از داروهای کاهنده ی کلسترول به نام مهارکننده های PCSK9 است. این دارو هر دو هفته یکبار تزریق می شود و از طریق مسدود کردن فعالیت یک آنزیم کلیدی در کبد، میزان کلسترولLDL را در خون کاهش می دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که Alirocumab در کاهش سطح کلسترول  LDL، بدون افزایش خطر ابتلا به دیابت، موثر و ایمن است.

با این حال، مهارکننده های PCSK9 گران تر از سایر داروهای کاهنده ی کلسترول مانند استاتین ها هستند و در انگلستان حدود 4000 پوند در سال برای هر فرد هزینه دارد، بنابراین استفاده از آنها برای بیمارانی با بالاترین سطح کلسترولLDL  توصیه می شود. پزشکان باید در نظر داشته باشند که چه افرادی بیشترین منافع را از تزریق این گروه از داروها میبرند.

پروفسور Kausik Ray، رئیس صندوق بهداشت عمومی (بالینی) در امپریال کالج لندن و نویسنده ی نخست این مقاله، توضیح داد: داروهای تزریقی کاهنده ی کلسترول، مانند alirocumab، موثر اما گران هستند، بنابراین ما باید آنها را هدفمند تجویز کنیم. بیماران دیابتی حدود یک سوم از تمام بیمارانی را تشکیل می دهند که دچار حملات قلبی شده اند و در این بیماران خطر حوادث قلبی عروقی تقریبا دو برابر بیشتر از افراد غیردیابتی است.ما دریافتیم که alirocumab خطر حوادث قلبی و عروقی را در افراد مبتلا به دیابت بیش تر از افراد غیردیابتی کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت که اخیرا حمله قلبی داشته اند و با وجود استاتین ها دارای کلسترولLDL بالایی هستند، گروه هدف برای این درمان محسوب می شوند.

در آخرین تحقیق، 18،924 بیمار از 57 کشور شرکت داشتند که به سه گروه مبتلا به دیابت؛ پیش دیابت (بالاتر از قند طبیعی)؛ یا نورموگلایسمی (سطح قند خون سالم)، تقسیم شدند. همه ی این بیماران قبلا به علت یک رویداد قلبی (حمله قلبی، آنژین ناپایدار-دردهای قفسه ی سینه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب در حالت استراحت) در بیمارستان بستری شده بودند و همه بیماران به صورت تصادفی برای تزریق دارو و یا پلاسبو هر دو هفته یکبار (در کنار درمان فعلی شان با استاتین با دوز بالا)، انتخاب شدند.

توزیع بیماران در این آزمایش مشابه مطالعات قبلی بود و افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت حدود 70 درصد از این گروه را تشکیل می دادند. این که بیمار به دیابت مبتلا باشد یا نباشد، بر میزان کلسترول LDL او در شروع آزمایش یا در طول دوره ی درمان (زمانی که آنها alirocumab یا پلاسبو دریافت کردند) تأثیری نداشت.

چهار ماه پس از شروع تحقیق، سطح کلسترول LDL در بیماران دریافت کننده ی alirocumab به میزان متوسط 0.8​​ میلی مول در لیتر(برای گروه دیابت، پیش دیابت و نورموگلایسمی) در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافت. NHS سطح کلسترول  LDLرا برای یک فرد بالغ سالم، 3میلی مول در لیتر و برای کسانی که در معرض خطر بالایی هستند، مانند کسانی که قبلا یک حمله قلبی داشته اند، 2 میلی مول در لیتر و یا کمتر، توصیه می کند.

پس از یک دوره ی پیگیری( متوسط ​​2.8 سال)، تیم متوجه شد که alirocumab در کاهش خطر در هر سه گروه بطور یکسان موثر بوده است، اما به این دلیل که افراد مبتلا به دیابت بیشترین خطر را داشته اند فوائد مطلق بیشتری را کسب کرده اند. این آنالیز نشان داد که درمان بیماران دیابتی، با alirocumab، خطر بیماری های قلبی عروقی بیشتر را در آنها، به طور متوسط 2.3 درصد کاهش داده است.

در حالی که کاهش کلسترول خون اثرات مفید و اثبات شده ای برای سلامت قلب و عروق دارد، از سوی دیگر تا حدی عدم اطمینان در مورد تاثیر میزان کلسترول LDL بسیار پایین، بر افزایش خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. محققان می گویند مطالعات فعلی در میان تقریبا 19،000 بیمار شامل بیش از 5000 نفر که بیش از 3 سال پیگیری شدند، نشان می دهد که درمان با alirocumab، خطر ابتلا به دیابت را افزایش نمی دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-heart-patients-diabetes-benefit-cholesterol-lowering.html